dinsdag 5 januari 2010

Een Atarashii variatie

Vanavond heb ik zitten prutsen met de borduurmachine en natuurlijk een leuk lapje.

Dit Atarashii patroontje heb ik zelf gedigitaliseerd. Maar ik wil altijd iets anders proberen, dus dacht ik als ik een deel weglaat en er een lapje voor in de plaats eronder doe, hoe zou dat dan uitpakken? Nou gewoon: heel bijzonder.



Ik heb hem op een gastendoekje gemaakt. Je meet heel nauwkeurig het borduurtje en snijdt een lapje 2 mm kleiner, het leukste is dat dit veelkleurig is. Pas de kleuren van het borduurgaren hierop aan. Zorg ervoor dat dat lapje precies onder je te borduren blokje valt.



Ik heb eerst een basting geborduurd met wateroplosbaar vlies erop, hierop precies in het midden met tijdelijke lijm dat lapje geplakt. Daaroverheen weer een stukje wateroplosbaar vlies en toen nog een keer de basting (een tikje kleiner dan die eerste, is gemakkelijker als je die later weer moet uithalen).Nu zit alles vast en kan je gaan borduren.



Zo ziet het patroontje er uit als je een te borduren kleur weglaat, dan komt het lapje tevoorschijn.

Het effect is verrassend. Ik ga dit ook eens uitproberen met andere borduurtjes.