zondag 12 september 2010

Mutsenblogje

Jullie zullen wel denken: wat een titel! Maar vandaag schrijf ik een blogje over mijn klederdrachtmutsen, waar ik tevens vragen wil stellen en ik hoop dat ik daar een antwoord op kan krijgen.


Ik heb er een paar: een Volendams poppenmutsje,


een Spakenburgs mutsje







en twee Zeeuwse mutsen. Om die laatste twee gaat het. Ze zijn prachtig en als ik het goed heb is er een een katholieke muts en de andere een protestantse.
Een is er geborduurd op katoen en tule,

de andere is pottenkant geklost.

Kan iemand mij daar meer over vertellen, ik weet namelijk niet welke wat is? Dus vraag ik jullie hulp in.




Ik ben al jaren erg geïnteresseerd in klederdrachtmutsen en heb ook een aantal boeken daarover. Ooit wil ik er een maken met echte gekloste kant voor een muts, en dan de Friese floddermuts. Ook het tule borduren wil ik dan maken.

2 opmerkingen:

eva zei

leuk hoor maar, hoe maak je zo'n volendams mutsje alleen dan voor een mens?

groet Eva Mols

Mara zei

Hallo,

ik woon tegenwoordig in Noorwegen en wil graag een aangepast Friese dracht dragen voor de Noorse nationale feestdag volgend jaar (17 mei). Mijn moeder is ook een klosseraarster en is best bereid om voor mij zowel kapje als omslagdoek te maken. Het is echter vrijwel onmogelijk om patronen te vinden op internet. Zou u ons kunnen helpen met patronen en of raad?